Spring Capital Polaris investerer i SalesScreen - lanserer selskapet i USA

01. september 2018

OSLO, Norge, 31. august, 2018 - Det norske softwareselskapet Dogu får med private equity-selskapet Spring Capital Polaris på eiersiden. Dogu har hatt stor suksess i Norge med sitt salgsmotivasjons-verktøy SalesScreen, og transaksjonen er et ledd i selskapets plan om å styrke sin internasjonale satsing. Dogu henter 20 millioner kroner i denne runden.

Dogu leverer løsningen SalesScreen, et digitalt salgsmotivasjonssystem. Selskapet lanserte første versjon av tjenesten i 2014 og har på under 4 år bygget en omsetning på i underkant av 30 millioner kroner. Ved hjelp av gamification og konkurranser gjør SalesScreen jobben for selgere og andre ansatte mer morsom og interaktiv. Dette gir igjen høyere aktivitet i en salgsavdeling. Siden oppstarten i 2011 har selskapet rukket å få sterkt fotfeste i Norge med over 10 000 aktive brukere fordelt på over 300 kunder. Flere av de største nordiske bank- og forsikringsselskapene kom tidlig på kundelisten og er fremdeles det største kundesegmentet, men i tillegg brukes SalesScreen i dag innen alt fra bilsalg og kundeservice i telecom-bransjen, til eiendomsmegling, samt salg og kundeservice i mediebransjen.

Selskapet ble startet av Sindre Haaland i 2011, mens medgrundere Øystein Heimark og Marius Ekerholt kom inn seks måneder senere. Ideen til det som i dag har blitt til SalesScreen oppsto og ble utviklet sammen med selskapets første kunde. I dag har løsningen en rekke funksjoner som styrker teamarbeidet, øker motivasjonen og aktiviteten hos kundene. En verdifull tilleggseffekt er at kundene får et mer oppdatert informasjon i sine CRM-system, ettersom ansatte får insentiv til å legge inn informasjon .

Nå er målet å bygge SalesScreen til å bli blant de ledende aktørene i verden innen jobbrelatert gamification-software, og investeringsrunden er et sentralt ledd i selskapets plan om å trappe opp den internasjonale satsingen.

— Etter å ha bygget oss opp i Norge, og etablert en begynnende posisjon i Europa og USA, trengte vi en investor som kan bidra med kapital og kompetanse på internasjonalisering. Spring Capital Polaris er i så måte en perfekt match for oss, ettersom partnerne der selv har bygget opp flere selskaper og tjenester som har lyktes i markeder utenfor Norge – ikke minst i USA, som vi må lykkes med om vi skal bli en global softwaretjeneste, sier grunder og CEO Sindre Haaland som flytter til New York for å kunne sitte tett på USA-satsingen.

— Vi er svært imponert over hva Dogu-teamet har klart å få til så langt med SalesScreen. De har bygget et sterkt produkt uten ekstern kapital, etablert en dyktig organisasjon, samt fått inn over 300 kunder først og fremst i Norge. Vi ser et stort potensial for produktet både i USA og Asia, og vil jobbe med lanseringer der fremover sier Are Traasdahl, partner og eier av Spring Capital Polaris.

Spring Capital har som fokus å jobbe med Skandinaviske IT selskaper som skal skalere internasjonalt, først og fremst i USA, og bidrar med både kapital og kompetanse for at selskapene skal lykkes.

— Vi har forsøkt oss litt i USA de siste to årene og forstått at vi trenger en investor med dype relasjoner og nettverk for å lykkes – både med rekruttering og på kundesiden. Vi forventer å spare flere år og mye penger ved å bruke de rette nettverkene - det har vi fått bevist at Spring Capital Polaris har gjennom prosessen og vi ser frem til å bygge dette til en internasjonal suksess, sier Haaland.

Om Dogu (SalesScreen):

-       Dogu er et IT-selskap stiftet i 2011 av studenter fra Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).

-       Produktet SalesScreen ble lansert i 2014 og gir salgsteam på tvers av industrier verktøy for å visualisere fremgang mot mål, motivere, og sammen feire viktige milepæler. SalesScreen blir i dag brukt av tusenvis av salgsteam over hele verden.

-       Dogu består i dag av et team med 26 dyktige mennesker fordelt på kontorer i Trondheim, Oslo, Bergen, Gøteborg, San Diego og Amsterdam.

-       Hjemmeside: www.SalesScreen.com

---

Spring Capital Polaris er et raskt voksende private equity-selskap basert i Oslo og New York. Selskapet ble grunnlagt i 2017 av seriegrunder og hovedinvestor Are Traasdahl, samt medpartnerne Jostein Pettersen og Gunnar Sellæg. Spring Capital investerer i norske teknologiselskaper med som har bevist sin forretningsmodell i det norske markedet, for å bidra til å realisere potensial for internasjonal vekst.

Alle porteføljeselskaper drar nytte av erfaring og kunnskap i det bredere Spring Capital-nettverket, og får innpass i et voksende økosystem av ambisiøse entreprenører og selskaper med internasjonale ambisjoner. Mer informasjon tilgjengelig på www.springcapital.com

---

For mer informasjon, vennligst kontakt:

David Smith

CMO at Dogu AS